Premium marka olmanın sorumlulukları vardır. Her detay önem arz eder. Gözler sana daha çok bakar, detayları daha çok arar. Lexus bu sorumluluklarını büyük bir özveri ile yerine getiriyor diyebiliriz. Bu özverinin son ürünü olan SUV modeli RX’i, İzmir’de düzenlenen basın lansmanında kullandım.
İLK SÜRÜŞ: LEXUS RX – YAZI: AYKUT ÖZDEK / İZMİR
Otomobilde “lüks” tanımı zordur. Kime göre, neye göre? Bir kere pahalı olur! Gösterişli, heybetli vs. liste uzar gider. Herkesin bu listedeki talepleri farklı olabilir. Ama genel olarak “lüks otomobil” tanımını alan marka ya da model bellidir. Lexus markası bunlardan birisi desek yanlış olmaz. Türkiye’de satışa sunduğu yeni RX SUV modelini İzmir’de yapılan basın lansmanında kullanma şansım oldu. Lüks markanın lansmanı da biraz lükstü. Şık bir konseptte düzenlenen lasmanda farklı deneyimlere eriştik. Lansmanın güzelliklerini bir kenara bırakıp araç hakkındaki ilk izlenimlerimi aktarmak isterim.
RX modeli, 1998 yılında tanıtılmıştı ve “lüks SUV” olarak lanse edilmişti. Beşinci nesliyle satışa sunulan modelin tasarım ve teknolojisindeki değişiklikler kitlesini daha da genişletecek gibi. Üç farklı hibrit seçeneği ile Türkiye’de satışa sunulan modelin başlangıç fiyatı ise 3.991.500 TL olarak açıklandı.
Üç farklı versiyonu bulunuyor
Yeni Lexus RX’in üç farklı versiyonu bulunuyor. Tam hibrit RX 350h, plug-in hibrit RX 450h+ ve performans severler için RX 500h modeli. Tam hibrit RX 350h, dördüncü nesil kendi kendini şarj eden hibrit sistemine sahip. 2.5 litre hibrit motoru 250 HP güç üretirken, 0-100 km/s hızlanması 7,9 saniye. Ortalama yakıt tüketimi ise 6.3-6.6 lt/100 km. Hibrit teknolojisinin emisyon oranlarına yansıması ise 142-149 g/km olarak ölçülmüş. Modelin ikinci versiyonu ise RX 450h+ olarak karşımıza çıkıyor. 2.5 litrelik dör silindirli motora, 18.1 şarj edilebilir bir lityum iyon batarya eşlik ediyor. Buna ek arka elektrikli motor ile birlikte Lexus E-Four dört çeker sistemine sahip. 450h+ plug-in hibrit 24 g/km CO2 emisyon değeri ve 1.1 lt/100 km yakıt tüketimi ile dikkat çekiyor. Bu kombine sahip elektrikli menzili ortalama 69 km’ye kadar çıkıyor. 309 HP’lik hibrit motorun 0-100 km hızlanması ise 6,5 saniye. Bir spor otomobil değerine yaklaşan SUV. Tam elektrikli sürüş ile hızı 130 km/s kadar çıkabiliyor. 6.6 kw/h şarj cihazına sahip modelin 230 V/ 32 A bağlantıyla bataryasının tamamı 2,5 saatte şarj edilebiliyor. Eğer sürüş esnasında “batarya tasarruf modu”nu seçerseniz benzinli motoru jeneratör görevi görüyor ve hibrit sisteminin bataryasını yüzde 80 oranında şarj ediyor. Ne kadar tasarruf o kadar çevrecilik.
Modelin en güçlüsü RX 500h. Hem hibrit olsun hem de üst düzey bir performans sergilesin diyorsanız bu versiyon 2.4 litre benzinli motoru ile emrinize amade. 6 ileri otomatik şanzıman, ön elektrik motoru, hibrit batarya ve 76 kW’lık arka e-aks ile birleştirilmiş. Toplamda 371 HP güç üreten bu kombinasyonun maksimum torku ise 550 Nm. 6,2 saniyelik 0-100 km/s hızlanması sinyalinizi pistlere doğru verdirebilir. Bu güçlü versiyonun WLPT normlarına göre ortalama yakıt tüketim aralığı 8.0-8.3 lt/100 km. Bu güce hükmetmek için yeni DIRECT4 akıllı elektronik kontrol sistemi kullanılmış. Gücünü dört tekerleğe eksiksiz bir şekilde dağıtan sistem sayesinde maksimum yol tutuş ve kontrol sağlanıyor. Arka tekerleklerin tahriki, ayrı bir elektrik motoru ve invertör ile arka eAks tarafından sağlanıyor.
GA-K platformu üzerinde şekil bulan RX, önceki modele göre 15 mm daha alçak ağırlık merkezine sahip. Daha dinamik bir sürüş için bu bir avantaj. Selefine göre 60 mm daha uzun (2850 mm) aks mesafesi ile sunulan RX, önde 15 ve arkada 45 mm daha geniş iz açıklığına kavuşmuş. Bu oranda artışı ise değişmeyen 4890 mm uzunluğu ile sunuyor. Yüksekliği de değişmeyen modelin genişliği ise 25 mm artmış durumda. Bu oranlardaki iyileştirmeler sayesinde daha konforlu bir iç mekan sunulmuş. Daha geniş görüş açısı, daha alçak oturma pozisyonu ve daha fazla diz mesafesi! Alçalan ağırlık merkezi sayesinde daha kolay inip binme olanağı da sağlayan modelin 612 litrelik bagaj hacmi fazlasıyla yeterli. Versiyona göre arka bölümde yer alan 150 watt’lık soket sayesinde TV, laptop, oyun konsolu, mini buzdolabı, gibi bir çok teknolojik alet ve beyaz eşyaları çalıştırabiliyorsunuz. Elektrikli scooter, drone vs. gibi aletlerinizi de şarj edebiliyorsunuz.
İmza: Lexus
İç mekanda sizi karşılayan şık kabin, konforu ile de gönlünüzü çalabilir. Lexus Takumi Ustaları’nın el işçiliği ile hazırlanan iç mekan, kapının açılma-kapanma hissi ve sesine kadar detayları tek tek incelemiş. Orta konsolda bulunan 14 inçlik devasa dokunmatik ekran mini TV gibi. Akıllı telefonunuzu kolayca bağlayabiliyorsunuz. Standart olarak sunulan 12 hoparlörlü ses sistemi müzik zevkinize hizmet edebilir. Daha farklı ses deneyimi için elinizi biraz daha cebinize sokacaksınız ve 21 hoparlörlü Mark Levinson Premium Surround Sound ses sistemini tercih edebilirsiniz. Bagaj bölümüne yerleştirilen 22 cm’lik subwoofer ile mikrofonu elinize alıp konser verebilirsiniz. İç mekanda fazlalık hiç yok. Çok şık ve yalın bir tasarıma sahip. Üç kollu direksiyon ve arkasında bulunan vites kulakçıkları sportifliği vurguluyor. Göstergelerin grafikleri ve çözünürlükleri çok iyi ve tüm kontroller sürücüye dönük. Kapı içlerindeki döşemeler ve kavisli form iyi bir terzinin elinden çıkan elbise gibi. Ölçülerdeki değişiklikler ile daha geniş bir görüş açısına sahip olmuş. Ses yalıtımı çok iyi düzeyde. Dış etkenlerden sizi arındıran iç mekan konforu, sürüş performansınızı artıracak detaylara sahip. İzmir’deki lansmanda kısa bir mesafede test etme şansım oldu. Farklı yol koşullarında az da olsa deneyimlediğim RX’in süspansiyonları etkileyiciydi. Performans ve konfordan ödün vermeyen yapısı ile sürüş dinamiklerinizi pozitif oranda etkiliyor. Çok bağlantılı arka süspansiyonu onu dilediğiniz gibi dizginlemeye yardımcı oluyor. Versiyona göre adaptif değişken süspansiyon (AVS) standart olarak sunuluyor. Bu özellik sayesinde toprak yol ya da asfalt veyahut virajlarda aracın dengeli olmasını sağlıyor. Dünyada ilk kez Lexus’ta kullanılan “Araç Frenleme Postür Kontrolü” ile frenlemede aracın öne yığılmasını önlüyor. RX 450h+ ve RX 350h’de sunulan bu özellik, fren pedalına yaptığınız baskıya ve dikey süspansiyon hareketlerine göre ön/arka fren kuvveti dağılımını ayarlıyor.
Gerek sürüş dinamikleri, gerek tasarımı ile RX modelinde şık imzasını atan Lexus, Türkiye’de RX 350h ve RX 450h+ modellerinde Executive ve Exclusive olmak üzere iki versiyon sunarken, RX 500h modeli sportifliği daha fazla vurgulayan F Sport versiyonuyla sunuluyor.
Güvenlik de Premium
RX ile uzun yolculuğa çıktınız. Sürüş konsantrasyonunuz bozuldu. Güvensiz bir yolculuğa doğru gidiyorsunuz. Direksiyon üzerine yerleştirilen kamera sizi sürekli kontrol ediyor ve güvensiz sürüşe doğru eğilim gösterdiğiniz anda sizi uyarıyor. Akif güvenlik sistemlerine bağlı olan “Yeni Sürücü Monitörü”nün yaptığı uyarılara yanıt vermediğiniz takdirde sizden bağımsız hızlanmayı azaltıyor ve aracı kontrollü olarak durduruyor. Dünyada bir ilk olarak monitör, otomobilin aktif güvenlik sistemlerine bağlı olarak çalışıyor. Bu “özel” özelliğin dışında proaktif sürüş asistanı, dinamik radarlı hız sabitleyici, şerit takip asistanı gibi birçok özellik RX modelinde bulunuyor.
Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO Ali Haydar Bozkurt
“Lexus kısa zamanda premium segmentte farklı bir yer edinerek ilk lansmanı gerçekleştirdiğimiz gün ifade ettiğimiz gibi ’lüksün yeni tanımını’ yapmayı başardı. Bu iddiamızı premium segmente örnek olan hizmetlerin yanı sıra, her geçen gün genişleyen ve güç kazanan bir ürün gamıyla destekledik. Geçtiğimiz yıl premium segment yüzde 13 büyürken; biz Lexus olarak otomotiv sektörünün tamamında yaşanan tedarik sorunlarına karşın, satışlarımızı yüzde 47 artırarak emin adımlarla büyümeyi sürdürdük. Yeni RX ile ilgili bu yılki hedefimizi, bulunurluk çerçevesinde 335 adet olarak belirledik. Bu aracın potansiyelinin çok daha fazla olduğunu biliyoruz ve ön taleplerdeki yoğunluk da bunu gösteriyor. Bununla birlikte tüm sektörü etkileyen tedarik sorunlarıyla yaşanan endişeleri azaltmak adına, ilk 170 adet için fiyat sabitleme garantisi vereceğiz. RX’i satın almak için sözleşme imzalayan müşterilerimiz, henüz tedarik aşamasında olan araca gelebilecek olan hiçbir zamdan etkilenmeyecek. Bunun, otomotiv sektörünün birden fazla bilinmezle mücadele ettiği bir dönemde diğer Lexus hizmetlerimiz gibi müşterilerimizin hayatını kolaylaştıracağını düşünüyoruz.”