İLK SÜRÜŞ: HONDA CIVIC HB 1.6 i-DTEC / Aykut Özdek-Bodrum
Honda’nın Civic modeli sonunda ‘dizel’ motoruna kavuştu. Geçtiğimiz günlerde Bodrum’da bir basın ordusunu ağırlayan Honda yetkililerinin dizel motora güveni tam! Fakat geç gelen bu dizel motorun rakipleri karşısında işi kolay değil. 61.000 TL’den başlayan fiyatı işini biraz daha zorlaştıracak gibi…
Uzun zamandır beklenen bir hareketti bu! Honda severler ve özellikle Civic hayranları dizel motoru merakla bekliyordu. 20 Nisan’dan itibaren Türkiye’de satışına başlanan dizel motorlu Civic, teknolojisi ile adından söz ettirecek gibi. Fakat 61.000 TL’den başlayan fiyatı işini biraz zorlaştıracak gibi. 1.6 litrelik bu motoru kullanmak için Bodrum’da yapılan Türkiye lansmanına katıldık. Tasarımı, iç mekanda ki sessizliği ile bizden tam not almayı başardı!
Kompakt sınıfta rakipleri bir hayli güçlü. Bugüne kadar Honda Civic için yapılan en büyük eleştiri ‘dizel motor’ seçeneğinin olmamasıydı. 1.6 i-DTEC motor Civic HB ile hayat buldu. Sedan versiyonunda henüz olmayan bu motor şimdilik sadece HB karoserinde bulunuyor.
Enerji dolu tasarım, sessiz iç mekan!
Yeni Honda Civic’in tasarımı şık. Ön bölümde bulunan detaylar bütünlük hissini fazlasıyla veriyor. Motor kaputu yarım daire şeklinde öne doğru uzanıyor ve ince yapılı far grubu ızgara ile birlikte ön bölümü tamamlıyor. Şişkin çamurluklar ve üzerinde bulunan siyah dodikler sportif bir görüntü sergiliyor. Daha çok arazi moduna uygun modellerde gördüğümüz bu dodikler Yeni Civic HB’te şık olmuş. Profilden bakıldığı zaman tek kapılı bir spor otomobil edasında. bunun sebebi arka kapı açma kollarının Alfa Romeo ve Yeni Renault Clio modelinde de olduğu gibi arka kapı camına entegre hali! Selefine göre 44 mm uzayan Civic HB’in uzunluğu 4.300 mm’ye yükselmiş. Fakat boyutunda bu uzamanın yanında dingil mesafesi de 40 mm kısalarak 2.595 mm’ye gerilemiş. Genişliği 5 mm artarak 1.770 mm olmuş. Arka bölümde ise bagaj kapağını bölen spoylerin üzerinde fren lambası bulunuyor ve arka görüşü biraz kısıtlasa da sportif bir hava katmış. İç mekanda bildiğimiz Honda izleri mevcut. Dingil mesafesinde yapılan kısalma konforu etkilememiş. Etkilememe sebebi ise koltukların yeni yapısı! Ön bölümde geniş bir konsol bulunuyor. Sürücü odaklı orta konsol karmaşadan uzak bir yapı sunuyor. Kalın direksiyon simidi boyutları ile ele iyi oturuyor. Göstergeler yerinden fırlayacakmış gibi bir tasarıma sahip. Enerjik bir yapısı var. İç mekanda bize ters olan ve en dikkat çeken özellik ise el freninin yan yolcuya yakın konumu. Sağdan direksiyon sistemine entegre el frenine sürüş esnasında ihtiyacınız olmayacağı için büyük bir sorun teşkil etmiyor. Kokpit iki parçadan oluşuyor. Direksiyon arkasında üstte bulunan bölümde araç ile ilgili bilgilerin bulunduğu ekranlar görev yapıyor. Hız göstergesi ve yol bilgisayarının bulunduğu bu bölümü takip etmek kolay. kısa boyluysanız koltuk şeklinizi iyi ayarlamanız gerekiyor. Alt bölümde yani direksiyonun hemen arkasında ise devir saati, yakıt göstergesi bulunuyor. Zon zamanların trendi olan Start/Stop sistemi bu modelde de es geçilmemiş. ECON tuşu ile ekonomik sürüşler hedeflenmiş. İç mekanda renk kombinasyonu eksikliği bulunuyor. Kimileri bunu tercih edebilir ama tüketici küçük detayları seviyor.

Tüketim iddiası büyük!
Honda, Civic Hatchback modelinde yeni 1.6 litre i-DTEC dizel motor kullanıyor. Avrupa’da Honda’nın “Earth Dreams Technology” motor serisinin ilk ürünü olan bu motor, 120 HP’lik gücü ile düşük yakıt tüketimini bir arada sunmayı hedefliyor. Bunu 2.2-litre i-DTEC motora oranla 58 kg azaltarak sınıfının en hafif dizel motoru haline getirerek yapmak istiyor. Bodrum’da yaptığımız ‘İlk sürüş’ deneyimimizde en dikkat çeken nokta, yüksek hızlarda bile iç mekana motor gürültüsünün sızmamasıydı. Düşük devirlerde 300 Nm tork destek oluyor. Fakat 3. vites aralığında hafif yokuşlarda tepkide biraz ağır kalıyor gibiydi. Fakat çok kısa bir sürüş olduğu için daha iyi analizimizi test sürüşü için konuk ettiğimiz zaman değerlendirebiliriz. 6 ileri manuel şanzımanın geçişleri sorunsuz fakat otomatik şanzıman eksikliği Civic HB’in rakipleri karşısında işinin kolay olmadığını kanıtlıyor. Sürüş özellikleri itibari ile oldukça sportif bir hisler yaşatıyor. Maksimum hızı 207 km/s iken 0-100 km hızlanması 10,5 saniye. Fabrika verilerine göre ortalama yakıt tüketimi 3,7 lt/100 km! Şehir içi kullanımlarda ise verilen değer 4,1 lt/100 km. Oldukça iddialı bir değer. Bagaj hacmide 407 litre ile sınıfının en iyisi sayılabilir.
Yeni Honda Civic HB 1.6 i-DTEC’in başlangıç fiyatı 61.000 TL. Bu fiyat Comfort modelinin fiyatı. Eğer Sport modelini almak isterseniz 64.000 TL’lik bir fiyat ile karşılıyor sizi. İşte bu noktada biraz düşündürücü olabiliyor. Bu sınıfta en çok tercih edilen modellerin başında gelen VW Golf’ün 1.6 TDI motora sahip ve DSG şanzımanlı versiyonun başlangıç fiyatı 59.300 TL! Tabii donanım özellikleri ile doğru karşılaştırma yapıldığı zaman daha iyi fikir sahibi olabiliriz. İlk sürüş olarak ve geçirdiğimiz kısa birlikteliğin ardından yazımı burada noktalıyorum. Daha detaylı anlatımımı Digital Car Magazine’nin Mayıs 2013 sayısında bulabilirsiniz…
Lansmandan Notlar
Lansmanda düzenlenen basın toplantısında konuşan Honda Türkiye CEO’su Hideto Yamasaki“1970’li yıllardan bu yana ‘Çocuklarımız için Mavi bir Gökyüzü’ sloganıyla gelecek nesillere güzel bir dünya bırakmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu amaçla mühendislerimiz, hem sürüş performansını hem de yakıt verimliliğini yüksek bir düzeye getirmek için çalışıyor. ‘Earth Dreams Technology’ felsefemiz bu fikirle doğdu. Bu felsefemizin temel odağı, Honda’dan beklenen dinamik performansla çevresel verimliliği dengelemek. Bu yeni güç aktarım serileri, ilk olarak 1.6-litre i-DTEC dizel motorla Avrupa’da kullanılacak ve önümüzdeki yıllarda diğer Honda modellerinde de yer alacak.” dedi.
Yamasaki ayrıca, yeni Civic HB Dizel’in Honda’nın Türkiye’deki dördüncü Eco modeli olduğunu ve 2006 yılından bu yana sırasıyla Civic IMA, CR-Z ve Civic Eco modellerini satışa sunduklarını belirtti. Özellikle Civic ECO’nun satışları başladıktan sonra müşterilerden gelen talebin her geçen gün arttığını söyleyen Yamasaki, bu zamana kadar 2 binden fazla araç sattıklarını ve bu rakamın Türkiye’deki toplam Civic Sedan satışlarının %26’sına denk geldiğini aktardı. Yamasaki, bu yıl, yaklaşık 5 bin 500 adet Civic Eco satarak, toplam Civic Sedan satışlarının % 40’ına ulaşmayı beklediklerini de sözlerine ekledi.