Elektrikli otomobiller artık hayatımızda normalleşti. Fakat farklı çözümler sunan markalar dikkatleri üzerine çekiyor. Nissan bu konuda iki modeli ile fark yaratma hedefinde.
İLK SÜRÜŞ: NISSAN QASHQAI ePOWER & X-TRAIL e-4ORCE / YAZI: AYKUT ÖZDEK
Dünyada daha önce adapte olan ülkeler çokça var elektrikli modellere. Ülkemizde ise 2022 yılı elektrikli modellere ilginin arttığı bir yıl oldu diyebiliriz. Markalar bir bir yeni modellerini ülkemize getirdi ve bu da ister istemez ilginin artmasına neden oldu diyebiliriz. Özellikle yakıt fiyatlarındaki artış bu modellere olan bakış açısını değiştirdi. Bunun yanında çevreye duyarlı bir sürücü olma da cabası. Fakat her ne kadar menzil verileri 250-450 km arasında değişse de bu veriler markaların verdiği oranda olmuyor. Eğer düşük hızda (maksimum 80-90 km/s) kullanırsanız bir nebze verilen menzil rakamlarına yaklaşabilirsiniz. Şehir içi bu verilere ulaşmak ise doğal olarak çok daha kolay. Ama asıl mesele “şarj sorunu” diyebilirim. Şehir içinde ya AVM otoparklarındaki şarj istasyonlarını kovalayacaksınız ya da oturduğunuz mülk müsait ise oraya şarj aparatları taktırmanız gerekiyor. Hadi burayı hallettiniz, eğer şehir dışı yolculuğu yapacaksanız da matematiğiniz ve gaza basan ayağınız iyi hesap yapmalı. Çünkü henüz altyapı olarak buna tam olarak hazır değiliz.
İşte tam burada devreye farklı çözümler giriyor. Nissan markası bu konuda farklı bir hamle yaptı ve Qashqai ile X-Trail e-4Orce modellerinin ePower adındaki versiyonlarını ülkemizde satışa sundu. Her ikisi ile de İstanbul’da yaklaşık beşer gün geçirdim. Piyasaya sürüldüğü zaman çok fazla kafa karışıklığı oldu. Elektrik motoru ile çalışan ama şarj edilmeye ihtiyaç duymayan modeller bunlar. Peki elektrik için ne yapıyor? Jeneratör görevi gören bir motoru daha bulunuyor. Jeneratör için de benzin ihtiyacınız var. Dolayısıyla “benzinle çalışan bir elektrikli” oluyor. Elektrikli bir otomobil kullanıyorsunuz fakat şarj etmek için bir kabloya ve şarj istasyonuna ihtiyacınız yok. Benzin deposunu doldurmanız yeterli. Kafalar da burada karışıyor çünkü yakıt tüketim hesabı yaparken doğal olarak benzini baz alıyorsunuz. Araç elektrikli mi? Evet. Tüketim elektrik mi? Hayır, benzin!

1.5 litrelik jeneratör
Qashqai ePower’ın 3 silindirli, 156 HP güç üreten 1.5 litre benzinli bir motoru var. Bu gücünü tekerlere aktarmak yerine ePower teknolojisine sahip elektrikli motoru şarj etmek için kullanıyor. Hiçbir şekilde yürüyen aksama bir aktarımı yok. Bu yüzden güçlü ve çok özellikli bu motor aslında özel bir jeneratör olarak kullanılıyor. Araç tamamen elektrikli motor ile hareket ediyor ve elektrikli motorun tekerleklere ilettiği güç 190 HP ve 300 Nm tork. Maksimum hızı 170 km/s olan Qashqai ePower’ın 0-100 km hızlanması ise 7,9 saniye. X-Trail e-4ORCE’de de 1.5 litrelik benzinli motor jeneratör görevi görüyor ve elektrikli motorun ürettiği güç 213 HP. 0-100 km hızlanması 7 saniye (5 koltuklu). 7 koltuklu versiyonda ise 7,2 saniye. Yakıt tüketimine gelince her iki modelin de avantajlı değerler sunduğunu söyleyebilirim. Qashqai ePower’ın ortalaması 5,4 lt/100 km iken, X-Trail e-4ORCE’nin ortalaması 6,3 lt/100 km. 7 koltuklu versiyonda ise 6,5 lt/100 km. Bu teknoloji sayesinde daha düşük emisyon değerlerine ulaşılıyor. ePower teknolojisi sayesinde Qashqai’nin CO2 emisyon değeri 122 iken, X-Trail’de 143.
Her ikisi de çok ama çok konforlu. Bunun sebebi test için bana verilen modellerin full donanıma sahip olması olabilir. Koltuk ve direksiyon ısıtma, masaj, ayarlanabilir bel desteği vs. Konfor adına aradığınız her şey var. Tasarım olarak X-Trail bana daha çekici geldi. Qashqai’nin kendi sınıfında fazlasıyla şık ve yakışıklı olduğu aşikar. Zaten genel olarak Qashqai’nin başarısı artık tescilli. Tasarım olarak her iki modelde tatmin edici.
Abi kardeş durumu
Tasarım olarak her iki modelin tarzı aynı. X-Trail abi olarak heybetini gösteriyor. Her ikisinde de V-Motion ızgara, LED farlar, 19 inç alaşım jantlar gösterişli. Güvenlik konusunda da hiç taviz vermemiş Nissan. Qashqai, Avrupa’da “Akıllı Adaptif Uzun Far Asistanı” sistemine sahip ilk Nissan modeli. Özellikle gece uzun yolculuklarda uzun farı, 12 ayrı bölüme ayırarak hem sizin görüş alanınızı maksimum seviyede tutuyor, hem de karşıdan gelen sürücülerin görüşünü de güvenli hale getiriyor. Birçok özelliği paylaşan bu iki modelin boyutları haricinde kuşkusuz tasarımları birbirinden ayrışmasına kolaylık sağlıyor. Qashqai ePower daha genç ve dinamik dururken, X Trail e-4Orce daha ağır başlı ve güvenli duruyor. Akıllı far özelliğinin haricinde akıllı hız sabitleme, önsezili akıllı çarpışma uyarı sistemi, acil durum şerit takip asistanı, akıllı çarpışma önleme sistemi gibi özellikler ile güvenlik konusu fazlasıyla ciddiye alınmış durumda. Güvenlik sadece seyir halinde olmuyor. Park ederken de 360 derece akıllı çevre görüş sistemi mükemmel kontrol sağlıyor. Park ederken ön, arka veya yan kameralar arasında seçim yapabiliyorsunuz. Konuklarımdan Qashqai panaromik cam tavana sahip. X-Trail ise açılır bir cam tavana sahip. Qashqai 452 litrelik bagaj hacmine sahip, X-Trail ise 575 litre. 7 koltuklu X-Trail ise 485 litre. Hem sürücü hem de yan yolcu için masaj özellikleri bulunuyor. Her iki modelin arka kapıları 85 derecelik açıyla açılıyor. Bu özellikle çocuklu ailelerin çok önemsediği bir durum. Premium özelliklerden bir diğeri ise elleriniz dolu iken bagaj kapağının basit bir ayak hareketi ile açılıyor olması.
Premium donanım
İç mekanda her iki modelde de konfor üst seviyede. 12,3 inçlik tamamen dijital gösterge ekranı ve yine 12,3 inçlik dokunmatik multimedya ekranı bulunuyor. Göstergeler biraz daha gösterişli olabilirdi ama Japonların “fonksiyonellik” anlayışı ile sade tutulmuş. Klima kontrolü orta konsolda manuel kontrollü olarak yerini almış. Bu kimileri için demode olsa da benim daha çok hoşuma gidiyor. Çünkü dokunmatik ekrandan klima kontrolü yapmak çok tercih ettiğim bir durum değil. Özellikle sürüş esnasında klima kontrolü dokunmatik ekrandan hiç kullanışlı değil. Bu yüzden Nissan’ın bu yaklaşımı kişisel olarak benim çok hoşuma gitti. Diz ve baş mesafesi her iki modelde de fazlasıyla tatminkar. Qashqai ePower 2662 mm aks mesafesine sahipken, X-Trail e-4Orce ise 2705 mm’ye sahip. Bu da iç mekanda fazlasıyla alan yaratmaya yetiyor.
Her iki modelde de Platinum Premium donanım seçeneğine sahip versiyonları kullandım. Bu yüzden sahip olduğu tüm özellikleri barındırıyordu. Orta konsolda e-Pedal yazan bir tuş bulunuyor. Bu tuş sayesinde tek pedal ile sürüş destekleniyor. Yani gazdan ayağınızı çektiğiniz anda araç frenleme başlıyor. Bu frenleme sayesinde de bataryaya güç sağlanıyor. Bu özellik ile freni sadece ani ve sert frenlerde kullanıyorsunuz.
Nissan Qashqai ePower üç donanım seçeneği ile sunuluyor. Bu donanımlar ve Ocak 2023 fiyatları ise Designpack 1.319.300 TL, Skypack 1.350.200 TL ve Platinum Premium 1.521.100 TL olarak sunuluyor. X-Trail e-4Orce ise, Skypack 4×4 1.814.500 TL, Platinum Premium 4×4 1.977.000 TL, Platinum Premium 7 Koltuk 4×4 2.004.600 TL’lik fiyat etiketine sahip. Şubat sayımızı okuyama başladığınızda oluşacak fiyat değişikliklerden sorumlu olmadığımızı belirtmek isterim.