LASİD (Lastik Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği) Genel Sekreteri Bahadır Ünsal, hangi araçların kış lastiği kullanması gerektiği konusunda kamuoyunda hala bir kafa karışıklığı yaşandığını belirterek binek otomobillerin zorunluluk içinde olmadığını ama riskleri en aza indirmek için kullanmaları gerektiğini bildirdi.
Kış lastiği uygulaması 1 Aralık tarihinden itibaren başlıyor. Ancak hangi araçların kış lastiği takmasının zorunlu olduğu konusunda kamuoyunda hala kafa karışıklıkları yaşanıyor. LASİD Genel Sekreteri Bahadır Ünsal; derneğe özellikle hangi araçların kış lastiği takması gerektiği konusunda sorular yöneltildiğini belirterek “Genelgenin çıktığı 2012 yılı Kasım ayından bu yana hangi araçların kış lastiği takması gerektiği konusunda zaman zaman basına da yansıyan sıkıntılar gördük. Bu taleplere cevaben açıklama yapma gereği duyduk’’ dedi. Bahadır Ünsal genelgeden şu maddelere dikkat çekti:
- Kış lastiği kullanımı, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nca hazırlanan ve 8 Kasım 2012 tarih ve 28461 sayı ile Resmi Gazete’de yayınlanan, ‘Araçların Yüklenmesine İlişkin Ölçü ve Usuller ile Tartı ve Boyut, Ölçüm Toleransları Hakkındaki Yönetmelik’ ve buna bağlı olarak yayınlanan genelgeler ile düzenlenmiştir.
- Ülkemizde tescil edilmiş olsun veya olmasın şehirlerarası karayollarında seyreden; kamyon, çekici, tanker, otobüs, minibüs, kamyonet ve “A türü yetki belgeleri”ne kayıtlı otomobillerdeher yılın 1 Aralık ile takip eden yılın 1 Nisan tarihleri arasında kalan dört aylık dönemde kış lastiği kullanılması zorunludur.
- Söz konusu zorunluluk; hava şartlarının gerektirmesi halinde Bakanlıkça 1 ay artırılabilir. Şehir içi taşımacılıkta kış lastiği uygulaması ile ilgili hususlar ortalama yerel sıcaklıklar dikkate alınarak ilgili Valiliklerce belirlenir ve uygulanır. Bu illerde bulunan yol kenarı denetim istasyonlarında bu husus dikkate alınır.
- Yol kenarı denetlemelerinde yukarıda belirtilen araçlardan kış lastiği takmayanlara 519.- TL. ceza uygulanacak ve araç kış lastiği takana kadar trafikten men edilecektir.
Binek otolar da kış lastiği kullanmalı!
LASİD Genel Sekreteri Ünsal; “Zorunluluğun sadece ticari araçlar için olduğunu ancak trafikte bulunan 9.5 milyon binek otomobilde bu kuralın uygulanmaması tam bir yol güvenliği sağlamamaktadır. Bu zorunluluk kapsamının genişletilmesi ve Kış lastiği kullanımı desteklenmesi yoldaki riskleri minimize edecektir” dedi:
Kaplama lastikten kış lastiği olur mu?
Kaplama kış lastiği kullanımı konusunda da görüş açıklayan Genel Sekreter Bahadır Ünsal, şöyle konuştu: ‘’Yıllardır ihmal edilmiş ve teknolojik olmayan yöntemlerle kaplanmış lastikleri kullanan taşıma sektörü, bu nedenle sıkıntılar yaşamıştır. Yollarda parçalanmış veya olduğu gibi çıkmış sırt atıkları hepimizin sıkça gördüğü görüntüler. Bu konudaki sorunlar Avrupa Birliği’nde R 109 regülasyonu ile çözülmüş olmasına rağmen ülkemizde uygulaması gecikmiştir. Derneğimizin üyeleri bugün artık kendi geliştirdikleri teknolojileri ile kaplama yapmakta/yaptırmakta ve lastiklerimiz güvenli bir şekilde 2. hatta 3. hayatını yaşayabilmektedir. Yürürlükteki Genelgenin (2012/KDGM-07/DENETİM), 2. Maddesinin d şıkkında yer alan diğer bir önemli konu ise; lastiklerin kaplama yapılarak kullanılması halinde lastik omuzlarında (M+S) işareti ve sırt deseninin kış lastiğine uygun olması zorunluluğudur. Kış lastiği kullanımında bu konu da dikkate alınmalı ve özen gösterilmelidir. Kaplama konusunda, ‘Motorlu Taşıtlar ve Römorklarının Kaplanmış Havalı Lastikleri İmalatı Uygulaması ile ilgili Yönetmelik’ ile oluşturulmuş olan güvenli kaplama lastik standardını ifade eden, UN/ECE R 108 ve R-109 regülasyonu uygulanmaktadır. Buna göre kaplama lastiklerin Bakanlıkça denetlenerek sertifikalandırılan tesislerde kaplanmış olması gerekmektedir.’’