Gerçekten çok zevkli ve heyecan verici bir model…
Seat modellerinde benim en çok hoşuma giden detay ‘keskin hatları’ ve o kendinden emin bakışları. Yani modellerinin ifadeleri çok farklı… Bu farkı yerinde görmek için Barcelona’ya doğru uçtuk. Amacımız Seat’ın kompakt sporcusu Leon Cupra 280’i hem şehir içinde hem de Barcelona’daki Castelloli pistinde tecrübe etmekti.
Model 1998 yılından beri üretiliyor. Yeni jenerasyon, MQB plat-formu üzerinde hayat buluyor. Tasarım olarak bahsettiğim o keskin hava hâkim, özellikle, ön bölüm çok şık duruyor. Ama asıl özelliği performans konusundaki başarısı; motor sporlarından alışık zaten bu duruma… Bu alışkanlığı, caddelere de taşımak isteyen Seat, Cupra modelini daha heyecanlı bir canavara dönüştürmüş. Barcelona’ya indiğimizde, hemen direksiyonu başına geçtik, istikamet Castelloli pistiydi. Piste kadar şehir içinde ısınma turlarıydı bu. Yola koyulur koyulmaz pist için sabırsızlanmaya başlamıştım bile. Çünkü içindeki cevheri, trafikte çıkarmak riskliydi. Hele Avrupa’da olunca kurallara uymamak için aptal olmamız gerekiyordu. Ara ara onun becerisini keşfetmek için hamleler yapsam da trafik levhaları beni frenliyordu. 40 dakikalık bir yolculuğun sonrasında piste ulaşmıştık. Pist, yaklaşık 4 km uzunluğundaydı. Toplam 13 virajdan oluşuyordu ve her ne kadar trafiğe kapalı yani özgür bir alan olsa da öncü aracı geçmek yasaktı. Piste daha alışık olan arkadaşların yanına oturarak başladım serüvene. Benim için ısınma turları olmuştu. İki farklı şanzıman kombinasyonu vardı. Manuel ve 6 ileri DSG şanzıman!
DSG şanzımanda, direksiyon arkası kulakçıklar işinizi kolaylaştırıyor. Fakat manuel şanzımanın zevki çok daha farklı oluyor. Leon Cupra 280 2.0 litrelik TSİ motorun iki farklı güç alternatifi var. Bunlar 265 HP ve 280 HP. Pist yolunda, DSG şanzımana sahip olan 280 HP’lik versiyonu kullandık. Sert süspansiyon, şehir içinde hiç rahatsız etmedi. Tabii, Barcelona yollarında olduğumuzu hatırlatayım. İstanbul’da nasıl hissederiz bilmiyorum. Pistte ilk olarak manuel şanzımanlı versiyonun direksiyonuna geçtim.
Selefine göre 55 kg daha hafif olan Cupra’nın direksiyon tepkileri çok iyiydi. ‘Progresif Direksiyon’ sistemi özellikle virajlarda çok etkiliydi… Küçük tur sayısıyla isteğinizi anında yerine getiriyor. Özellikle, 3 ve 4. viteslerdeki istekli hali, insanı fazlasıyla gaza getiriyor. Üç ve beş kapılı olarak sunuluyor Leon Cupra 280. Fakat üç kapılı versiyonun isminin sonunda ‘280’ yok! Ayrıca üç kapılı versiyonda DSG sunulmuyor. 1750-5300 d/d’ de sunduğu 350 Nm torku sonuna kadar kullanıyor. Öyle ki Cupra 280’in 0-100 km hızlanması 5,7 saniye olarak açıklanıyor. Bu değer; 6 ileri, çift kavramalı DSG şanzıman için söyleniyor. Manuel şanzımanda ise 0.1 saniyelik fark var. Yani 5,8 saniyede ulaşıyor bu hıza. Dinamik şasi kontrolü, oldukça hassas ayarlanmış bir sınırlı kaydırmalı diferansiyel kilidi, sürüş karakterinizi belirleyen diğer unsurlar. Yeni Cupra’da bulunan DCC isimli dinamik şasi, milisaniyelik müdahalelerle kontrolü sağlıyor. Pistteki sürüşte, ESP sisteminin müdahalesi korktuğum kadar değildi. Pistteki sürüşüm sonunda ellerimin terlediğini de söylemeliyim. Saatlerce pistte turlayabilirdim. Yeni Seat Leon Cupra 280’in görüntüsü, performansı, konforu ve yaşattığı adrenalin kayda değer. Ülkemize Leon Cupra 280’in iki güç ünitesinden sadece 265 HP’lik olanı ithal edilecek. Bence bu versiyonu Golf R ile boy ölçüşecek gibi…
Yazı : Aykut Özdek