Spread the love

BSS_4114RENAULT, TWIZY MODELİ İLE DİKKATLERİ ÜZERİNE ÇEKMEYİ BAŞARMIŞTI. HER NE KADAR FLUENCE Z.E. İLE BİR HÜSRAN YAŞASA DA ZOE İLE BU İŞE DÖRT ELLE SARILDIĞINI KANITLADI!

Yazı: Serhat Özdek / İzmir

Elektrikli otomobillerin Türkiye pazarındaki işi çok kolay değil. Tamam yakıt yok, çevreye fazlasıyla duyarlı vs. ama gerçekler tercihleri belirliyor. Geçtiğimiz aylarda Twizy modelini dergimize konuk etmiştik. Yazarlarımızdan Hakan Bayülgen Twizy’den fazlasıyla keyif aldığını dile getirmişti. Zorlukları da vardı tabii Twizy’nin. Renault logosu taşıyan Twizy, trafikte fazlasıyla ilgi çekmeyi başarıyordu. Geçtiğimiz yıllarda Fluence Z.E. ile aslında kötü günler geçirmişti. Ama pes etmedi ve yenilikçi tavrını sürdürdü. Twizy’den sonra ikinci yüzde yüz elektrikli modelini Türkiye pazarına sundu. İkinci diyorum çünkü Fluence Z.E. artık yok! Bu yeni model için Çeşme’ye hareket ettik geçtiğimiz ay. Türkiye lansmanı vardı. İlk bakışta bir sadelik sizi karşılıyor. Ön bölüm direkt olarak ne olduğunu belli ediyor. Yani bir elektrikli ile karşı karşıya kaldığınızı anlıyorsunuz. Çünkü logo, far, sis lambaları ve kalın bir tampon sizi karşılıyor. Hareket alanınız çok fazla çünkü radyatör ızgarası yok! E motor elektrikli. Bu yüzden ön bölümde hareket alanı çok fazla mühendislerin. Fakat Zoe’nin ön bölümü öyle karmaşık değil. Ön far ve arka stoplarda bir şeffaflık hakim. Profilden Peugeot 208’i anımsatmadı değil bana. Zoe, Nissan Alliance’in B platformunda geliştirilmiş bir model. Boyut ve iç hacim konusunda ailenin yakışıklısı Clio ile yakın sayılır. İç mekanda bu benzerlik daha da kendini belli ediyor. Özellikle orta konsol neredeyse aynı! Orta ekranda enerji tüketim değerlerini görebiliyorsunuz. Sessizlik temel prensibi olduğu için yol ile ilgili her sorun kulağınızı tırmalıyor. Normalde hiç duymayacağınız ya da hissetmeyeceğiniz yol durumlarını Zoe ile yüreğinizde hissediyorsunuz. Basit bir çukurdan geçerken sarsılmayı ve çıkan sesi daha çok duyuyorsunuz. Bu durumu avantaja çeviriyorsunuz aslında çünkü hiç dikkate almadığımız bu basit ve küçük yol BSS_4199arazlarına daha dikkatli oluyorsunuz. Yürüyen aksamı ve aracın yıpranmasını azaltıyorsunuz aslında. Bu sessizlikten daha önemli bir durum var. Zoe yüzde yüz elektrikli bir model. Yani cebinizden yakıt parası çıkmıyor. En çok merak edilen husus ise kuşkusuz menzili. Renault’un yapmış olduğu açıklamaya göre 210 km menzile ulaşıyor Zoe. Fakat bu değere normal bir sürücünün  erişemeyeceğini de biliyorlar. Bu yüzden ortalama olarak 150 km’lik bir menzil açıklaması yapıyorlar. İstanbul trafiğinde işinizi ne kadar görür bilemiyorum ama Bahçelievler’de oturan biri olarak Kızıltoprak’ta bulunan ofisimize giderken tedirgin olabilirim. Gitmeye giderim ama nasıl dönerim bilemiyorum. Bir priz bulup şarj etmem gerekecektir. Bunu fazla km’den dolayı değil trafikten dolayı söylüyorum. Ama müthiş bir şehir aracı olabilir. Yani işiniz İstanbul’da dolanmak ise ve şarj etme konusunda sıkıntı yaşamam derseniz tasarruf konusunda çok önemli bir adım atmış olursunuz. Çevreye gösterdiğiniz saygı da cabası. Zoe’de 65 kW’lık bir elektrik motoru bulunuyor. Yani 88 HP’lik bir gücü var. 220 Nm’de tork üretiyor. Kullanımı keyifli. Özellikle Fluence Z.E ile kıyaslandığında. Aralarındaki fark büyük tabii çünkü Zoe tamamen elektrikli bir model. Twizy ile durumları da çok farklı! Yani kıyas kabul edilecek tek noktaları ikisinin de elektrikli olması! Zoe’de batarya tabana yerleştirilmiş. Bu durum sayesinde ağırlık merkezi ortada konumlandırılmış ve denge konusunda başarılı bir durum sergilemesi sağlanmış. Özellikle virajlarda ağırlık dengesi kendini hissettiriyor. Frenler normal araçlara göre daha sert hissettiriyor. Her frene bastığınızda bataryaya enerji olarak geri kazanım sağlıyor! Bu da duyarlılığı artırıyor. Fakat bu sessizlikten ve hislerinizin daha kuvvetli olmasından kaynaklanabilir. Bir süre sonra fren pedalının normal araçlardan çok farklı olmadığını anlıyorsunuz. İzmir’de yapılan lansmanda toplamda 100 km’li bir sürüş gerçekleştirdim. Varış noktasına geldiğimde hala 35 km’lik bir menzilim vardı. İlk sürüş olduğu için biraz kötü davranmış olabilirim ama söylenilen 150 km’lik menzile çok rahat erişilebileceğini anladım. Kesinlikle şehir içi otomobili. Şehirler arası kullanım mümkün değil. Tabii her 100 km’de bir şarj istasyonları kurulmaz ise! O da şu an için bir hayal ve bu yüzden şehirlerarası kullanımı da hayal!

 

zoe096İçeride ve dışarıda çevreci

Egzozundan zehir çıkarmadığı için aracın dışındaki dünyaya yüzde yüz duyarlı! Şimdi bazı mühendisler ve otomobil bloger’ları bana ‘hadi oradan’ diyebilir. ‘Elektrikli otomobillerinde karbondioksit değerleri vardır, üretilen elektrik hiç mi çevreyi kirletmiyor vs.’ gibi söylemler çıkabilir. Evet doğrudur ama ben kullanmış olduğum aracın değerlerine bakıyorum. O zaman günümüzde kullanılan yakıtların ham halleri, çıkarılışı, işlenişi vs. gibi işlemlerinden çıkan değerleri de CO2’lere yansıtalım! Yüzde yüz çevreci bir modeldir. Benim için bu kadar net. Direksiyonuna oturduğum aracın duyarlılığını konuşuyorum çünkü! Neyse dönelim konuğumuza. Dış dünyaya duyarlı. Evet ama içeride de bir temiz hava var. Sebebi ise Zoe’de kullanılan sistemler. Zoe’de bulunan ‘Take care by Renault’ adındaki sistem sayesinde, kabin içinde yüksek düzeyde kirliliği saptayarak otomatik olarak hava devirdaim işlevini çalıştıran bir hava kirliliği sensörü bulunuyor. Kabin içinde bulunan alerjen ve mikropları yok ediyor. Clean işlevi bu görevi görürken, Relax işlevi ise kapalı alanlarda yüksek konsantrasyonlara sahip pozitif iyonlarla dengeyi kurmak için negatif iyon üretiyor. Sistem sayesinde kabin içindeki hava kurumuyor. Dinlendirici ve uyarıcı özellikleri barındırıyor. Havanın kurumaması için düzenli olarak iki tip parfüm püskürtülüyor. Bunu aktif difüzör yapıyor. Böylece iç mekanda rahat, dingin ve temiz bir hava ile sizi besliyor!

Renault Zoe Türkiye pazarına Zen donanım paketiyle sunuluyor. 66.500 TL’lik bir fiyat etiketi mevcut. Batarya için km ve süreye göre bir fiyat biçiliyor. Aylık 59 ile 182 Euro arasında bir batarya kirası mevcut. Dizel bir Clio ile hemen hemen aynı fiyata sahip. Hal böyle olunca yakıt, vergi, bakım vs. gibi ek giderler düşünüldüğünde Zoe şehir içi kullanım için çok avantajlı olabilir. Sanırım biraz alışmamız gerekiyor. Bunun için yollarda görmeye ihtiyacımız olduğu kadar belediye ve yakıt firmaların ‘şarj istasyonu’ konusunda daha istekli olmaları gerekiyor….

 

TEKNİK ÖZELLİKLER

RENAULT ZOE

Motor: Önde ve elektrikli

Yakıt: Elektrik

Şarj süresi: 6-9 saat

Maksimum güç: 65 kW- 88 HP

Maksimum tork: 220 Nm

0-100 km hızlanma: 13,5 saniye

Maksimum hız: 135 km/s

Şanzıman: 1 ileri ve 1 geri otomatik

Aktarma: Önden çekişli

Maksimum menzil: 150 km

CO2 emisyon: 0

Ağırlık: 1503 kg.

Fiyatı: 66.500 TL

 

Did you like this? Share it:

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Unable to communicate with Instagram.

Bizi Takip Edin.