HAFİF ARAZİDE BAŞARLI OLMALIYIM, HAFTA SONU UFAK KAMP KAÇAMAKLARIM OLUR DİYOR MUSUNUZ? ANCAK BUNLARIN YANINDA “ŞEHİR İÇİNDE DE ARTI SAĞLAMALI” DİYENLERDEN MİSİNİZ? O ZAMAN CROSSOVER SEGMENTİ SİZİN İÇİN İDEAL. BU SEGMENTİN İDDİALI İKİ OYUNCUSU OLAN PEUGEOT 2008 VE MOKKA X GEÇTİĞİMİZ AYLARDA YENİLENEREK KARŞIMIZA ÇIKTI. BU YENİLENME OPERASYONU KUŞKUSUZ Kİ HER İKİ MODELİ TASARIM OLARAK ÖN PLANA ÇIKARDI. PEKİ; YA TERCİH KİMDEN YANA OLMALI? MODELLER HANGİ YÖNLERİYLE ÖN PLANA ÇIKIYOR?
TASARIM
Peugeot 2008 tasarımıyla makyaj öncesi modele göre fazla yol almış. İlk olarak genişleyen ön ızgara ve tek parça tampon grubu dikkatleri çekiyor. Model daha heybetli görünsün diye çamurluk çıkıntıları ve tamponun alt kısmı gövdeden farklı renk ve malzeme ile oluşturulmuş. Tavan üstü raylar modeli heybetli gösterirken, B sütunundan sonra yükselen tavan çizgisi baş mesafesi konusunda olumlu sinyaller veriyor. Bolca yuvarlak hatlardan oluşan 2008, arka bölümde de aynı tasarım mantığını korumuş. Farlarda yer alan ve aslanvpençesini andıran hatlar belirginleştirilmiş. Bagaj yükleme eşiğinin aşağıda tutulması yük indirip bindirmelerde bir artı olacaktır. Opel Mokka ise hem tasarım hem de isim anlamında kendini yenilemiş. Tasarımda en büyük dikkat çeken LED destekli ön farlar. Far üzerine konumlandırılmış bumerang şeklinde gündüz aydınlatmaları da onu gizemli kılmış. Rakibi gibi bolca yuvarlak hatlara sahip Mokka X, tavanda kullandığı raylar ile de heybetli görünüyor. Peugeot 2008 gibi o da çamurluk kenarlarında ve eteklerde gövdeden farklı renk ve malzemeden oluşturulan detaylar kullanmış. Yan bölümde sunulan 18 inç alaşımlı jantlar rakibi Peugeot 2008’den daha büyük ve Mokka X’i daha sportif göstermiş. Arka bölümde ise rakibi gibi Opel Mokka X’te de stop grubu elden geçirilmiş. Bagaj eşiğinin rakibi Peugeot 2008’e göre yüksek olması, yük bindirme ve indirmelerde bir dezavantaj. Opel Mokka X, 4275 mm uzunluğa, 1780 mm genişliğe, 1658 mm yüksekliğe ve 2555 mm aks mesafesine sahip. Bu değerler ile rakibi Peugeot 2008’den 116 mm uzun, 49 mm dar, 102 mm yüksek ve 17 mm daha uzun aks mesafesine sahip.
İÇ MEKAN
Mokka X iç mekanda ailedeki otomobilleri andıran bir kokpitle bizleri karşılıyor. Bize en çok dejavu yaşatan ise direksiyon simidi oluyor. Üç kollu tasarım başarılı ancak eskimeye yüz tutmuş. Gösterge panellerini yeni Opel Astra’dan hatırlıyoruz. Orta konsolda IntelliLink R 4.0 ekran yer alıyor. Dokunmatik hassasiyeti başarılı olan bu ekran Apple CarPlay ve AndroidAuto gibi uygulamaları destekliyor. Navigasyon özelliğinin de bu ekranda olmasını isterseniz ekstradan 3.250 TL ödemeniz gerekecek. Deri koltuklar iç mekanı oldukça şık kılmış. Isıtmalı opsiyonu bulunan bu koltuklar beğenimiz kazandı. Deri koltukların bedeli ise 4.500 TL. Isıtma opsiyonunun sunulduğu bir diğer nokta ise direksiyon simidi. Özellikle kış aylarında bu özellik hayat kurtarıyor. Eşya gözü bakımında vites arkasında, kolçakta ve kapı iç ceplerinde model size alanlar sunmuş. Önde ve arkada oturan yolculara sunulan baş ve diz mesafesi yeterli. Tavanda yer alan sunroof iç mekana ufak da olsa ferahlık katıyor. Modelde sunulan bagaj hacmi ise 356 litre. Yeni Peugeot 2008 ise Opel Mokka X gibi ailesindeki modelleri hatırlatan bir iç mekanla bizleri karşılıyor. i-Cockpit adı verilen bu kokpit tasarımını ilk olarak 208 modelinden hatırlıyoruz. Küçük direksiyon simidi şehir içinde kıvrak manevra yapmanızı sağlıyor. Ancak direksiyon yükseklik ayarının yetersiz oluşu direksiyonun gösterge panelinin görünmesini engelliyor. Orta konsolda dokunmatik ekrana yer verilmiş. Dokunmatik hassasiyeti Opel Mokka X gibi başarılı. Eşya gözü bakımından Peugeot 2008 rakibine göre daha başarılı. Vites önünde ve kapı iç ceplerinde daha fazla alan sunuyor. Arkaya kadar sunulan cam tavan opsiyonu iç mekana fazlasıyla ferahlık sağlıyor. Önde ve arkada sunulan alan yeterli. Ancak Mokka X rakibini arka alanda sunduğu daha iyi baş ve diz mesafesi ile geride bırakıyor. Modelde 350 litrelik bagaj hacmi sunulmuş. Bu alan rakibi Mokka X’ten 6 litre daha az.
MOTOR VE ŞANZIMAN
Peugeot gücünü yeni geliştirdiği ve 1.2 litre hacmindeki motordan alıyor. Euro6 emisyon değerlerini karşılayan bu motor 5500 d/d’de 110 HP güç, 1500 devir bandından itibaren 205 Nm tork değeri sunuyor. EAT6 adında yeni geliştirilen tam otomatik şanzımanda modeli ön plana çıkaran bir diğer faktör. Bu şanzıman geçişler konusunda başarılı ve konforlu. Bu kombinasyon ile model 0-100 km/s hızlanmasını 10.3 saniyede tamamlıyor. Modelin maksimum hızı ise 188 km/s. Fabrika verilerine göre karma test tüketimi 4.8 litre. Biz testimiz sırasında 7.0 litrelik tüketim değeri yakaladık. Opel Mokka X ise 1.4 litrelik Turbo benzinli motor ile geliyor. 5600 d/d’de 152 HP güç, 2200 ila 4400 devir aralığında 245 Nm tork değeri sağlıyor. 6 ileri otomatik şanzımanla kombine edilen model, 0-100 km/s hızlanmasını 9.7 saniyede tamamlıyor. Modelin maksimum hızı 193 Km/s. Fabrika verilerine göre karma test tüketimi ise 6.5 litre. Model ile yakaladığımız test tüketim verisi ise 8.5 litre. Aradaki bu tüketim farkı Mokka X’te kullanılan 4×4 sisteminden. Yaklaşık 300 Kg’a yaklaşan bu fark tolere edilebilir.
KONFOR & YOL TUTUŞ
Opel Mokka’da yüksek yapı gereği sert süspansiyonlarla geliyor. Ayrıca ince yanak lastikler sebebiyle konfor seviyeniz biraz törpüleniyor. Bu dezavantajı virajlarda avantaja çeviren model daha az karoser salınımı yaparak güven veriyor. Ayrıca dört çekerin avantajı modelin viraj performansını arttırıyor. Hafif arazi de konfor konusunda sıkıntı yaşayan Opel Mokka X, dört çeker sistemiyle birçok engeli aşabiliyor. Sadece arazi açıları konusunda yaklaşma ve uzaklaşma değerleri can sıkabilir. Peugeot 2008 ise rakibine göre daha yumuşak süspansiyonu ve kalın yanaklı lastikleriyle konforlu bir sürüş sunuyor. Ancak burada 2008’in arka süspansiyonunun çok sesli çalıştığının altını çizelim. Viraj performansı ele alındığında modelin rakibine göre çok az fark ile geride kalıyor. Üst limitlerde iki modelinde direksiyon tepkileri hissizleşebiliyor. Peugeot 2008’de sunulan Grip Control çekiş sistemi hafif arazi de işleri kolaylaştırıyor. Tam olarak 4×4 performansı göstermese de bu sistem hafif arazide başarılı işler çıkarabiliyor. 5 farklı modu bulunan bu sistemdeki seçenekler şu şekilde sıralanıyor. Standart, Kar, Arazi, ESP Off ve Kum modu. Arazide en çok kullandığınız mod Arazi seçeneği oluyor. Bu sistem çekişin azaldığı durumlarda torku tutunan tekerlere aktarıyor. Ayrıca kilitli diferansiyel etkisi de yapan bu sistem 80 Km/s hızdan sonra devreden çıkıyor. Farklı zeminlere göre sunulan modlar başarılı ancak gerçek bir 4×4 sistem deneyimi sunmuyor.
YORUM – Alper GÜLER
Nissan Juke ile fazlasıyla popülerleşen bu segment, birçok oyuncuyu bünyesinde barındırıyor. Bu segmentin tazelenen iki modeli ile karşı karşıyayım. Tasarımlar oldukça iddialı. Sunduğu avantajlar ile modellerin farklı noktalarda ön plana çıktıklarını görüyoruz. Peugeot’un 1.2 litre hacminde BlueHDi motoru EAT6 tam otomatik şanzıman ile başarılı bir birliktelik sunuyor. Bu şanzımanın hızı ve geçişleri rakibine göre daha başarılı. Ancak hafif arazi de şartlar zorlaşınca Opel Mokka X’te sunulan 4×4 sistemi Peugeot 2008’i geride bırakıyor. Donanım olarak Opel Mokka daha kapsamlı ancak opsiyon listesi 10 Bin TL’yi geçiyor. Mokka X sunduğu 4×4 seçeneği ve opsiyonlarıyla 140 Bin TL etiket fiyatını biraz geçiyor. Rakibi Peugeot 2008 ise 103 Bin TL seviyesine ulaşıyor. Opel Mokka X’te opsiyonları almasanız bile 120 Bin TL seviyesini geçen fiyat etiketi karşınıza çıkıyor. Hafif arazide konforlu ve bol donanımlı bir seçenek arıyorum derseniz Mokka X iyi bir tercih. Ancak olay sadece amaca hizmetse Peugeot 2008 ön planda. Tercih sizin.